Slyšel jsem: Všichni bojovníci světa by se měli nejdříve vzdát zbraní, které mají ve svých hlavách.
Einstein: „Jak je nádherné pocítit jednotu celého komplexu jevů, které se při bezprostředním chápání zdají být nesourodými.“ Lao-c‘ – Tao-Te-Ting: „Moudrý člověk se vždy navrací k uvědomování si nejvyššího principu a proto chápe skutečný význam jednotlivých aspektů. Bez skutečné otevřenosti nevidíme Tao, celistvé a harmonické, nýbrž jen jednotlivé drobky harmonie, jež- vytrženy z celku- zdají se býti projevy chaosu.“ Lama Anágárika Góvinda- Základy tibetské mystiky: „Stejně jako v živém organismu nebo na poli tvůrčí aktivity je celek vždy více než jeho jednotlivé části. Znalost částí nám nemůže pomoci k pochopení celku jen tehdy, když si uvědomíme jejich organické příbuznosti. Tyto organické vztahy jsou tak důležité, že nelze zkoumat a analyzovat každou část zvlášť a teprve dodatečně je spojovat jednu s druhou. Je vždy nutné hledět na všechny části současně v přímém vnitřním zření. Toho je dosaženo v symbolice mandaly.“ Proto nikdy nejednejte na základě zkušenosti, neboť situace je jiná a může být dokonce opačná. Neznamená to, že byste měli dělat stejné chyby, naopak jednat podle citu a pocitu, jedině tak budete jednat přiměřeným způsobem k dané situaci. Následovat zkušenost znamená uzavírat se před skutečností takovou jaká je. Skutečnost taková jaká je , je každým okamžikem jiná.
Simone Weilová- Dobro, mez a rovnováha: „Nezacpat si uši před slovy pravdivými a spravedlivými. Každá bytost mlčky křičí, aby byla čtena jinak. Nebýt hluchý k těmto výkřikům. Spravedlnost. Neustále být hotov připustit, že druhý je něco jiného než to, co z něho čteme, když je tady (nebo když na něj myslíme). Anebo spíše: číst v něm také ( a neustále ), že je jistě něčím jiným, možná úplně jiným než to, co v něm čteme.“
Samozřejmě, že každý je tím, čím ve skutečnosti je. Ne každý však chce být tím čím ve skutečnosti je. Všichni (skoro všichni ) si na něco hrají; hrají své komedie a dramata. Komedií je poskrovnu, dramat neskonale více. Je málo těch, kteří chtějí žít v ráji, je mnoho těch co milují více napětí, dramata, horor. Žít v ráji znamená odhodit kostým, vysvléci se donaha a tím se jakoby stát zranitelným. Ovšem málo kdo ví, že opak je pravdou. Odhodit kostým, odložit masku, sundat brnění, vysvléci se donaha znamená stát se nezranitelným. Veškeré obavy jsou nesmyslné.
Chögyam Trungpa- Shambhala, posvátná cesta bojovníka: „Bojovník, který uskutečnil pravé vzdání se, je úplně nahý a syrový. Vzdal se toho, že si obleče nové brnění. Ve chvíli, kdy se bojovník úplně vzdal svého pohodlí a soukromí, paradoxně zjišťuje, že je osamělejší. Je jako ostrov, který leží uprostřed jezera. Ačkoli je bojovníkův život věnován pomoci ostatním, uvědomuje si, že nikdy nebude úplně schopen sdílet svou zkušenost s ostatními. Plnost jeho zkušenosti patří jemu a musí žít se svou vlastní pravdou. A přeci stále víc a víc miluje svět.“
|